بر بال ملائك؛ جشن‌نامه‌اي براي دوستي وفادار و مردي اخلاقمدار

به خبرنامه جامع تخصصي سينماي جهان خوش آمديد.

بر بال ملائك؛ جشن‌نامه‌اي براي دوستي وفادار و مردي اخلاقمدار

۲۳ بازديد

بسم الله خالق آسمان و زمين جهان ، دانشمند راهنما / خدا ، پاكي و خلوص فراوان است آقاي سيد علي زي از عسكر سالها دوست است ، فردي با اخلاق وفادار ، فهميده ، “آزاد” ، مستقل ، مصلحت ، فعال ، علاقه مند به كار در يك محيط آرام ، معتقد به مديريت …

بر بال ملائك؛ جشن‌نامه‌اي براي دوستي وفادار و مردي اخلاقمدار https://fun4all.ir/بر-بال-ملائك؛-جشن‌نامه‌اي-براي-دوستي/ سرگرمي براي همه Thu, 14 Jan 2021 11:43:19 0000 عمومي https://fun4all.ir/بر-بال-ملائك؛-جشن‌نامه‌اي-براي-دوستي/ بسم الله خالق آسمان و زمين جهان ، دانشمند راهنما / خدا ، پاكي و خلوص فراوان است آقاي سيد علي زي از عسكر سالها دوست است ، فردي با اخلاق وفادار ، فهميده ، “آزاد” ، مستقل ، مصلحت ، فعال ، علاقه مند به كار در يك محيط آرام ، معتقد به مديريت …

بسم الله خالق آسمان و زمين

جهان ، دانشمند راهنما / خدا ، پاكي و خلوص فراوان است

آقاي سيد علي زي از عسكر سالها دوست است ، فردي با اخلاق وفادار ، فهميده ، “آزاد” ، مستقل ، مصلحت ، فعال ، علاقه مند به كار در يك محيط آرام ، معتقد به مديريت امور بدون تعارض ، سختگيري است. شناخت من از او به مدت سه دهه اثبات اين است كه تمام تلاش و غم و اندوه او صرف تلاش براي كار كردن ، پيروي از قوانين ، استفاده از تمام توانايي هاي خود ، اختصاص وقت براي انجام وظايف خود ، ضمن حفظ معيارهاي اخلاقي و مشاوره شده است. سال 1992 اولين بازديد ما بود. آنها خواستند كتابي در مورد جغرافياي مكه مد مدينه بنويسند كه اندكي بعد اتفاق افتاد آثار اسلامي مكه و مدينه در آن زمان ، مركز تحقيقات حج در كوچه ناصر در خيابان صفاي (شهدا) واقع شده بود. بعد از نوشتن كتاب اعمال در همان سال ، براي اولين بار به حاجي رفتم. از آن زمان ، طي سالها ، دوستي و همكاري علمي ادامه داشته است. من در چندين سفر حج به آنها خدمت كردم و بيشتر سال را به عنوان عضوي از هيئت تحريريه با مجله ميقات ، نوشتن و انتشار برخي از كارهاي آنها و همچنين مشاوره هاي ديگر ، كار كردم.

هركسي كه با او كار كرده باشد ، دقت ، سرعت ، اخلاق ، فروتني و مصلحت انديشي او را مي داند. طبيعتاً در سايه كار او بود كه اداره آموزش و تحقيقات حج به اوج خود رسيد ، شعر شروع به چاپ كرد و صدها كتاب در زمينه هاي مختلف مربوط به حرمين حج منتشر شد. همزمان جنبه هاي مختلف حج براي آنها امكان پذير بود. فقه ، تاريخ ، دانش آثار ، و همچنين اخلاق ميثاق ، آداب و معاشرت. در همه زمينه ها ، آنها از اين طريق متخصصاني را تهيه ، تدوين ، تأليف ، ترجمه و استفاده مي كردند. آنها خودشان درگير تحقيق ، چاپ كارهاي اصلاح رفتاري بوده اند. جالب اينجاست كه كار او انتقال از ساده ترين شعبه سازمان حج به بالاترين سطح ، يعني رهبري رهبري حج بعث بود. به همين دليل آنها با تمام ظرايف كار آشنا بودند.

اما از نظر ما اهل كتاب ، او با همه همراهان لازم ، يك دوست مهربان و دلسوز بود. آنها علاقه خاصي به ادبيات حج داشتند ، اين وجه مشترك ما بود. به همين دليل اقدامات مشترك بسياري در اين زمينه انجام شده است. يكي از جالب ترين پروژه ها كتاب حاجي بود كه هر سال گزارش حاجي در آن تهيه مي شد كه به صورت كتابي با عنوان “كتاب حاجي” نوشته مي شد. اين كار در تمام اين سال ها ، در واقع از دهه 1970 انجام شده است. من سه سال با برخي از دوستانم نوشتم و سالهاي ديگر را دوستان ديگر ساخته اند ، كه اكنون ميراث قابل توجهي در تاريخ حج ايران است.

نكته برجسته كار من در مورد حج كتاب آثار اسلامي بود كه هر ساله بين صدها نفر از مديران نسخه ، روحانيون و زائران توزيع مي شد. آقاي عاصي عسكر استدلال مي كرد كه در نسخه هاي مختلف اين كتاب تغييرات مكان و زمان گزارش شده است. انجام خواهد شد. به همين دليل ، هر بار كه مشكلات جديدي به آن اضافه مي شد ، وي از درآمد پشتيباني شده با اين اضافات پشتيباني مي كرد. سالها اين كتاب كتابي بود كه رهبران كاروانها بايد آن را داشته باشند يا امتحانش مي كردند. بنابراين آنها حق داشتند كه اصرار داشته باشند متن و اطلاعات آن به روز شود تا كتاب زنده بماند. مجله ميقات او نزديك به سه دهه است كه منتشر مي شود. در تمام اين مدت من عضو هيئت تحريريه بودم و مي نوشتم مقاله. جلسات منظم با حضور جدي وي ، با مشاركت وي و همچنين حساسيت انتخاب مقالات خوب ، سفارش مقالات ، مجله اي كاملاً تخصصي ادامه داشت.

به نظر من ، چنين دوستي سزاوار اين بود كه كتابي را به احترام او به عنوان جشنواره جمع كنم. دليل علاقه من به حوزه شخصيت حاجي اعتبار شخصي بود كه در اين سال ها در خلق ادبيات حاجي نقش بسزايي داشت. واضح است كه رژيم بعث به وي اين فرصت را داد تا از وي اطمينان حاصل كند كه در سالهاي فعاليت وي به عنوان معاون بعثي (در دوران رياست جمهوري آيت الله رياشاهري) همه چيز خوب پيش رفته است. دوم ، ذوق ، خلاقيت و ابتكار او ، هم در آن زمان و هم به عنوان رئيس سازمان ، به حدي بود كه توانست از اين توانايي به خوبي استفاده كند. نتيجه آن رشد ادبيات حج ، توسعه زيارت حج و همچنين انتشار صدها مقاله و كتاب بود كه در افزايش آگاهي عمومي نسبت به اين فريضه ديني بسيار مثر بود.

وقتي تصميم به انتشار جشنواره گرفتم ، اين موضوع را با دوستان نزديكم ، از جمله دوستان عزيزم ، استادان معراجي ، مهدوي و مهريزي ، در ميان گذاشتم. همه خوشحال بودند ، من شروع كردم. مجموعه ارائه شده ، از جمله مقاله 39 و پايان نامه ، از دو بخش تشكيل شده است. قسمت اول شامل مقالاتي درمورد موضوعات مربوط به آقاي زي عزي عسكر ، رهبري و حج وي در دوره تصدي وي است. قسمت دوم – مقالات مقاله زيارت در زمينه زيارت ، رساله ها و سفرها.

به نظر من ، علاوه بر تحقيق ، يكي از امتيازات اين جشنواره وجود چندين سفر به حج ، عتبات و مشهد است كه پر از اطلاعات تاريخي و جغرافيايي است. دو مقاله طولاني در بخش دوم به اسنادي از دفتر ايران در عراق مربوط مي شود كه بسياري از آنها ممكن است براي زيارت و همچنين براي روشن شدن مشكلات ايرانيان در عراق استفاده شود. سه رساله زيبا ، از جمله دو رساله در مورد سفرنامه هاي مشهد و عتبات همراه و ديگري به زبان عربي ، در مورد زندگي نامه فرهاد ميرزا ، به ويژه آنچه او در كاظمين انجام داد ، كار دوست عزيز من آقاي حجت الاسلام و مسلم بركت ، متن هاي ارزشمندي است كه در اينجا چاپ شده است. اين مجموعه همچنين شامل پناهندگان دوره پهلوي در منطقه حج است. علاوه بر اين ، ما مطالعه خوبي درباره مسائل مربوط به ميثاق داريم كه بايد خوانده شود. از جمله گزارش كاظم زاده ايرانشهر در مورد وضعيت حاجي است كه وي در طول كار اداري خود در دفتر ida اداري ايران نوشت و به صورت كتاب در فرانسه منتشر شد.

اين مجموعه به احترام وي توسط دوستان و تعدادي از محققان تهيه شده است. نيازي به گفتن نيست كه انتخاب عنوان “در بال فرشتگان” منوط به مسئله زيارت ، چهل سال تلاش وي در اين زمينه است.

در هر صورت نتيجه چندين ماه كار همان چيزي است كه مي بينيد. من از همه كساني كه به دعوت اين بنده خدا پيام فرستادند تشكر مي كنم ، اين مجموعه را به دوست عزيزم جناب حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر تقديم مي كنم. طبيعتاً من مسئول اين امر هستم ، وي به جز ارائه مصاحبه براي قسمت اول كتاب ، هيچ مشاركت ديگري نداشته است.

با تشكر ويژه از برخي از دانشجويان سابق من كه براي اين جشنواره مقاله نوشتند. با تشكر از خانم مريام صديقي ، كه علاوه بر يك مقاله مستند طولاني ، تلاش كرد تا اين كتاب را علامت گذاري كند. باشد كه خداوند در اين اوقات دشوار به همه اين عزيزان سلامتي عطا كند ، سرانجام در پايان دعاي ما ، الحمدلله پروردگار جهان
رسول آف آفرانيان / 17 نوامبر 2016

درباره بال فرشتگان ، جشن سيد علي زي از از عسكر ، نويسنده: رسول آف آفاريان ، تهران ، نشر علم ، 1399 ، 1118 صفحه.

بخش اول. فعاليتها و مقالات مديريت

1. زندگي ، فعاليت و ديدگاه ها ؛ سيد علي قاضي عسكر در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمين

2. مرد و كار / محمدمهدي معراجي

3. خاطرات و خاطرات / محمد علي مهدوي راد

4. تأسيس شش نشريه در زمينه علوم زيارتي حج و حديث / علي ورشاهي

5. رهورد ، دو زيارت تمتع ، 1998 و 2006 / مهدي مهريزي

6. تأخير در دائرlopالمعارف حاجي و دو حرم / حسن طارميا راد

7. دفتر نماينده ولي فقيه در حج / عبدالحسين سيف اللهي

8. كتابخانه ، موزه و اسناد در پژوهشكده زيارت حاجي / علي احمدي

9. مدير نظارت بر عملكرد / سيداحمد سجادي ازي آزي

10. تجربه كاري و خاطرات / محمد هادي فلاح زاده

11. تجربه فعاليت بعثي در سال 1390 137 / عبدالرسول حجاري

12. پشتيباني و همكاري سه دهه / عليرضا صالحي

13. اقدامات ابتكاري / حميد احمدي

14. تاريخ شفاهي حج ، دين دائمي / احمد نجمي

15. سخنراني آقاي سيد عباس صالحي

قسمت 2. مقالات در زمينه زيارت حج

16. مكانهاي ديدني بيش از يك ربع قرن در كتابفروشيهاي مكه در مدينه / محمدمهدي معراجي

17. مروري كوتاه بر فعاليتها و احكام حقوقي درباره مراسم حج / محمد حسين فلاح زاده

18. تلاش براي سفر به خانه خدا / حبيب الله آموزگار / راهنماي سفر. رسول آف آفريان

19. حاجي نامه كيوان كازوين / نويسنده: رسول آف آفاريان

20. فقه حاج شيعه در قاجار در منابع چاپي / مجيد عاليشاه

21. گزارشي از سفر حج (1911-1910) / حسين كاظم زاده ايرانشهر / ترجمه از فرانسه توسط ماهيا شعيب عمراني

22. Haji Travel پسران Haji Guide / حسين اول القدر شوجائي / نويسنده: رسول آف آفاريان

23. سفر ناشناخته حسين اول القدر شجاع / مجيد فرخزاد

24. حاجي را جستجو كنيد. بر اساس كتاب المصنف عبدالرزاق صنعاني / نسيمه فلاحي نژاد

25. مروري بر نامه هاي ناج شاه سمت راست سلطان عثماني در مورد مسئله حاجي / دنده قاسم

26. H.G. گزارش هاي ميرزا بزرگ خان ، مأمور ايراني در بغداد در سال 1277 / ماريام صديقي

27. اسناد و مكاتبات اداري از دفتر ايران ، آذربايجان 1296 / شيوا تقوايي اه اهتكش

28. رويه خروج از مكه / شيخ موسي يونسي بهاري / تاليف رسول آف آفاريان

29. سفرنامه عتبات ، ح. 1315 / 1276 / محمد مولي خان ميرپنج (پدر رشيد ياسمي) /

30. ادبيات “راهنماي حججي” در منطقه پهلوي / رسول آف آفاريان

31. اسناد تازه كشف شده در مورد حاجي ق. 1340-1326 / رحيم روحبخش

32. سفرنامه مشهد مقدس ، 1299-1299 / ميرزا ابوالحسن دستغيب / نويسنده: محمد بركت

33. اخلاق معتمدي (فرهاد ميرزا در شرح حال معتمدالدوله شرح خدمات وي) / ميرزا ابوالحسن دستغيب / نويسنده: محمد بركت

34. سفرنامه عتبات ، ق. 1299 / ميرزا ابوالحسن دستغيب / نويسنده: محمد بركت

35. آزادي انديشه ديني از شعار به عمل / عبدالرحيم اباذري

36. منهاج النسكين در مناسك حج آئين هاي معتبر / تاليف مهرداد فرديار

37. آتش سوزي در ماني در سال 1975 در روزنامه ها و خاطرات / رسول آف آفاريان

38. سفري در شعر مقدس مشهد / ميرزا شفيع خان تفرش “مدير گروه” / توسط رسول آف آفاريان

39. كتاب باستاني در تاريخ مكه. مكه نيوز ازرقي / محمد علي مهدوي راد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.